Värdet av ”down time”

Elaine N. Aron, som myntade begreppet HSP, nämner bl.a. begreppet ”down time” i nedanstående video. Det är något jag har börjat ta fasta på…

Jag har på sistone blivit varse värdet av ”down time”. Att ha regelbundna stunder under dagen då jag bara ligger och försöker ta in så lite stimuli som möjligt, vilket jag vet har varit ”rätt medicin” för mig tidigare för att sedan orka med social interaktion. Men det har inte känts ”rätt”, därför att ingen annan jag känner gör så…

Utöver det tillämpar jag också sen en tid något som kanske kan kallas ”reduced time” eller nåt slikt. Det är stunder då jag ser till att reducera mängden sinnesintryck, företrädesvis hörseln genom att sätta in öronproppar. På så sätt får jag mer ”uppmärksamhetskapital” riktat mot andra sinnen, främst synen. Har gjort så när jag suttit och jobbat på arbetet för att lättare bibehålla koncentrationen, och tänkte nu testa att göra så även när jag rör mig ute på promenad eller i rörig innerstad eller köpcentrum. Wish me luck 🙂 !

Lämna en kommentar