Ganska finurligt hur…

…globaliseringen – pådriven av kapitalistiska och materialistiska intressen och som bidrar till att ett lands och ett helt folks välfärd blir allt bättre – hotar den enskilde individens liv. Och då inte bara i de länder dit vi i det rika väst har exporterat en massa jobbtillfällen, utan framför allt är det finurligt hur enskilda personer här hemma hotas till livet av globaliseringes mindre önskade effekter.

Hörde också, igår tror jag det var, om en 8 cm stor spindel som hade hamnat i en av våra bilfabriker (SAAB eller Volvo?)…

Å då har jag inte andats ut ett endaste uns av CO2 angående växthusgaserna 😉

6 Replies to “Ganska finurligt hur…”

  1. mindre oönskade effekter…?
    mer önskade då lr? 😉

    Frågan är om de är medvetna om de negativ sidorna av välfärden, länderna på uppgång.
    Vi har ju lurats att tro att lyckan ligger i nya bilar, kaklade badrum, fina kläder…och för att bli lycklig måste man således jobba häcken av sej. och hinner inte med det som egentligen gör oss lyckliga.

    Har för mej att jag läst en vuxensaga om hur det blev så här. Ska nog leta upp den.

  2. Malve: ”Har för mej att jag läst en vuxensaga om hur det blev så här. Ska nog leta upp den.”

    I grunden handlar det väl om ursprunget till kapitalismen…? Och hur den uppstod känner väl ALLA till 😉 (skrev han hemlighetsfull)?

  3. Eh, ok, du menar den däringa vuxensagan? Vet inte vilken det var, men kanske nåt av Hasse eller Tage?

    Det jag menade var en mera vetenskaplig beskrivning av hur kapitalismen uppkom…

  4. Jag trodde att du menade att jag menade att jag skulle ta reda på detta genom en saga, om du förstår vad jag menar. Men det var ju inte så jag menade. 😉
    Nä, inte Hasse o Tage

Kommentera

