Beslut: Renodlad blogg och privat portal

Innan sänggåendet igår kväll gav jag mig själv uppgiften att under natten låta smälta ett förslag som jag mejslat fram: Ska jag renodla bloggen och istället för att kladda ned den med en massa funktioner som jag vill ha upprätta en egen privat portal för ändamålet? Genast när jag slog upp ögonen i morse hade jag svaret, och det var ett rungande JA!

Så under dagen ska jag installera och konfigurera en ny portal åt mg själv och utforma den precis som jag vill ha den: Alla nödvändiga länkar samlade på ett å samma ställe, t ex, så att bloggen inte behöver fyllas med dem. Jag hade annars som målsättning från början att låta min blogg här på WP vara just en privat portal med en massa bra-ha-saker samlade på ett enda ställe, men den till synes generellt rådande layoutideologin för bloggar begränsar såväl form som funktion och bidrar till att sidan blir plottrig såväl för mig själv som för mina besökare 😦 . En egen portal är dock inget man snyter ur sig på en kafferast, så det är därför jag har tvekat en längre tid angående det beslutet. Det finns alltså en teknisk och tidsmässig aspekt som har hindrat mig.

En annan aspekt är att jag behöver vänja mig vid att motivera mig att göra saker som är bra för mig, bara mig i hela vida världen. Det har jag nämligen så himla svårt för, för det finns nästan inget som gör mig mera modstulen å handlingsförlamad/omotiverad än att göra sånt som endast jag kan ha glädje av själv. Det är som om jag alltid behöver göra saker för någon annan, att någon annan ska bli glad och nöjd. Å jämt har jag varit så avundsjuk på dem som gör en massa saker med, som det verkar, bara sitt eget bästa i fokus. Paradoxalt nog, för är det nåt jag velat spy av av omotivation så är det att göra just det när det gäller mig själv… Kanske en variant på den gode hjälparen som Finns Skårderud skriver om…?

Så att så får det bli i denna fråga – spikat och klart! – så att kanske ännu en punkt på min egenrehabilitering kan inledas 🙂 ?

4 Replies to “Beslut: Renodlad blogg och privat portal”

  1. LÅter väldigt bra. Inte för att jag riktigt vet vad det är du ska hitta på men det spelar ingen roll egentligen. Egenrehabilitering är bra! Lycka till! Vi får väl se vad som händer då…

  2. Ja det är ett stort steg att göra saker enbart för sig själv – jag vet! Men du är absolut värd att göra saker bara för att du själv vill det – så det så! Ser med spänning fram emot ditt projekt 🙂

  3. Ja, det har känts redigt bra och jag har kommit en bit på snickrandet på portalen allaredan 🙂 . På bekostnad av en massa andra måsten, då förstås 😉 men det är det värt! Lär återkomma lite senare ang portalen som sådan…

Kommentera

