Gla’ mi’sommar på er allihop!

Jag är förmodligen sist ut av alla bloggmänniskor i denna värld med en sådan önskan, men kanske önskar jag den desto mer 😉 !

Å hörrni: Ta det lugnt med det gamla vanliga och… sillen, å inte minst fezen på hövet?!?! 😉

4 Replies to “Gla’ mi’sommar på er allihop!”

  1. Ungefär som vår fest ….eller kanske inte alls…
    Lite sura miner dock. Vi har en skåning i gänget. Som ska ha senapssill (??????!!!!). Detta hade värdparet helt glömt bort. Men det gick aldrig så långt som till slagsmål 😉
    Inte lätt med olika traditioner. Men mina lingon till matjesillen kommer alla ihåg. Undrar varför…
    Hoppas ni hade det bra!

    Förresten, har tredubblat besökarantalet på min blogg efter inlägget häromdan. Dom blev nog besvikna…

  2. Hehe, ja, det var välan lite diskussioner om sillen hos oss oxå. Jag ska väl villigt erkänna att jag har inte särdeles mycket kläm på vad man förväntas äta till vare sig jul, nyår, påsk eller midsommar. Har lite ”vrickade” traditioner med mig hemifrån, sannolikt beroende på att modren kommer från Finland och att jag tidigt fick en matlägningsälskande svåger som är halvdansk… Å sill å potäter började jag väl egentligen inte äta förrän nån gång efter typ 25 års ålder, flera år efter att jag flyttat hemifrån, å har väl inte haft så mycket funderingar kring vilken sorts sill det är fråga om… Är allätare när det gäller det mesta, så det där med vilka olika sillsorter ”det bara måste va”, det är en diskussion som jag tycker är ganska menlös….

    Nå, jag hade hur som helst handlat maten inför helgen å åkte över till kärestan vid lunchdags på midsommarafton. Åsså när det var dags att laga i ordning maten så frågar hon vad jag har för sillsorter med mig, å då hade jag bara de två olika sorterna inlagd och en senapssill…. Så det blev lite mobbing där för att det inte fanns någon matjes på menyn, typ … Kände mig som en idiot, förstås, men det är bara att bryta ihop och komma igen 🙂 !

    He, lingon till sillen… Na, kärestan vill gärna ha lingon till stekt fisk, typ torsk, men för egen del är det en ganska ovan kombination.

  3. Lingon till stekt fisk – det måste jag testa. Lingon är gott till det mesta. Fast inte i havregrynsgröt – för det skär sej i mjölken.

  4. Hehe, jodå, jag kan tänka mig lingon i gröten 😉 . Fast det var så länge sen jag åt havregrynsgröt så jag minns faktiskt inte om jag då hade mjölk eller ett klick smör till den…

Kommentera

