En lur mitt på dagen minskar risken för hjärtrelaterad ohälsa…

…med inte mindre än 64% för män i arbetsför ålder, kunde jag läsa i en tidskrift med medicin-artiklar på EPM i förmiddags! Artikeln byggde på en undersökning i Grekland där inte mindre än 24 000 personer ingick. I inledningen av artikeln kunde man läsa att det sedan tidigare varit ett känt faktum att i länder där siesta mitt på dagen är vanligt förekommande är det mera ovanligt med t ex hjärtinfarkter. Och nu hade alltså forskarna lite mera konkreta evidens på det.

Men, det gällde då att ha som vana att regelbundet ta en lur mitt på dagen. De som fuskade till sig en lur då och då hade inte samma tydliga minskning i risken för dessa åkommor.

Dessvärre kom man inte fram till nåt resultat för kvinnor, eftersom det var ett ytterst litet antal kvinnor som öht fick hjärtinfarkter där så att den statistiska signifikansen inte kunde säkras…

Heee, kan vara bra att känna till, tänker då jag som länge vurmat för just en lur mitt på dagen 🙂 . Behöver inte vara någon längre stunn, 15-30 minuter räcker gott och väl för att ladda batterierna för åtskilliga timmar framöver.

2 Replies to “En lur mitt på dagen minskar risken för hjärtrelaterad ohälsa…”

  1. Sover kvinnorna under siestan?
    Tänker på min mormor o morfar. Morfar tog alltid en tupplur efter maten när mormor gick och plockade undan, diskade och sånt.

  2. Ja, det är ju en bra fråga det där… Har inte en aning egentligen hur de gör i de ”siesta-traditionella” länderna… Kanske värt att googla lite o se om man hittar nåt om det…?

Kommentera

