Andra semesterdagen…

…å det känns som om jag haft semester en vecka redan. Hoppas trenden håller i sig 🙂 !

Beror kanske på att jag fortsätter att knata upp tidigt på morgnarna (senast 6:30) och ser till att komma ut på min morronpromenad. Dagarna blir så mycket längre då, även om jag inte företar mig särskilt många aktiviteter. Nå, jag är kanske lite blygsam och har en förmåga att nedvärdera allt det skrivande som jag lagt ned mycket tid på på sistone… Å kombinerat med att ha två sommarlovslediga ungar hemma, som ska ha mat på regelbundna tider å så, så är dagarna i varje fall inte utan händelser/göromål.

Ändå tycker jag att jag har svårt att motivera mig, som vanligt, att göra just en massa göromål… Den ”yttre” världen intresserar mig betydligt mindre än den ”inre”, och har alltid gjort, och det är förmodligen därför som min inspiration för olika göromål, utöver de som kan refereras till de ”inre”, alltid vaknar långsammare och inte är lika ihållande som den inspiration jag kan känna för de ”inre”. För den ”inre” typen av inspiration kan hålla i sig lääääänge och jag blir ofta irriterad över att behöva avbryta sådana aktiviteter till förmån för alla måsten i den ”yttre” världen. Nå, även om det går allt bättre med den saken så är det nog ändå en grundläggade egenskap i min personlighet. Har funderat på just den egenskapen ett par dar, mest i syfte att försöka förstå dels hur det kommer sig och dels vad det är som saknas i den ”yttre” världen som gör att intresset viker.

En grundläggande hypotes: 1) Uppväxtförhållandena, där mor och far gjorde de mesta praktiska göromålen utan särdeles många krav på mig, vilket renderade i att 2) Jag kunde ägna mycket tid åt ”inre” angelägenheter (började t ex skriva i 10-årsålderna) – således en fråga om prägling under uppväxten. Tror det ligger mycket i det. Därför har jag börjat fundera kring hur jag kan gå tillväga för att själv bidra till att skapa ett större intresse för det ”yttre”, och har som ett första utkast sport mig om att det möjligen kan vara så att det tråkiga i ”yttre” göromål är att de så ofta är icke-språkliga. Det är ofta ”tysta” aktiviteter som förvisso kopplar in kroppens sinnen, men språket försvinner på något sätt i bakgrunden och går sina egna vägar i tankarna – det uppstår således ofta en ”mental avgrund” mellan göromål och tankar. Kanske är det denna ”klyvning” som jag behöver komma tillrätta lite grann med för att det ska kännas mer inspirerande att utföra göromålen i den ”yttre” världen – bl a genom att försöka dra in språkliga aktiviteter som kan fortleva parallellt, eller helst tillsammans, med görandet?


Nå, igår förmiddag hjälpte i varje fall ungarna till med att vattensopa i garaget, vilket var välbehövligt. Tog säkert inte mer än 20 minuter total tid men efter det var det lite knot från grabben som tyckte att det hade tagit evigheter i anspråk. Efter det hamnade han bakom spakarna i sina virtuella flygplan å där blev han sittandes större delen av dagen.

Detta medan dotran också småningom blev sittandes bakom en annan av dumburkarna, för att knota på sitt lunar-krypin. Å jag kunde konstatera att hon lider i princip av samma noja som jag: Blir skitsur när man försöker få henne att göra grejer i den ”yttre” världen medan hon ägnar sig åt den ”inre”… Nå, sen fick hon pinna iväg till BUP för ett mor/dotter-samtal, och kom i varje fall hem lite gladare i och med att de hade beslutat att ta sommarlov även från BUP nu 🙂 . Ett nytt möte var dock inbokat inför skolstarten, vilket lär behövas. Det mest glädjande för dotrans del var dock att de nu hade kommit fram till att helt koppla bort skolarbetet under sommaren – vilket också hade slagit mig under morronpromenaden, att det nog trots allt kanske var det bästa för hennes del. Ursprungstanken vara annars att hon skulle plugga lite på egen hand för att komma ikapp lite grann efter all den frånvaro hon haft nu i åttan. Men, jag tror hon tjänar på att försöka ”leva livet” istället och bara se till att ha kul med kompisar och så i sommar. Vilket uppenbarligen också kuratorn på BUP tyckte 🙂 .

Ja, åsså kom ju kärestan över igår kväll också 🙂 . Var ju kul, även om det inte endast var på grund av mig som hon kom hit – hon hade ett tjänsteärende att göra på denna sidan grodpölen… Men, men, man får vara glad ändå ju 🙂 !

Mindre glad var hon nog dock i morse eftersom alkolåset till hennes tjänstebil vägrar fungera som det bör… Hon blåste säkert ett 25-tal gånger, och jag ett halvdussin gånger, innan apparaten till slut gav sitt godkännande… JA! Vi var nyktra 😀 !

4 Replies to “Andra semesterdagen…”

  1. Tänkte på det häromdagen, att jag gör så lite. Är jag bara lat? Men jag kom fram till att jag ägnar större delen av dagen åt att tänka, och det tar väl ganska mycket energi-för jag är supertrött när det är kväll. Och så mår jag nog sämre än jag erkänner för mej själv…
    SKönt att dottern mår lite bättre. Ja, det är nog viktigt att få ha ledigt – speciellt om man haft det tufft.

  2. Ja, jag kan hålla med dig: Även om jag till det yttre kanske inte är så himla produktiv, så pågår det en massa ”inre” aktiviteter som gör att jag känner att jag LEVER. Jag behöver inte en massa ”yttre” kvitton på att jag finns, utan jag har mina ”inre” processer. Men jag tror dock att skillnaden mellan det ”yttre” och ”inre” har minskat hos mig efter att jag ”väggade” – jag känner mig mera hel än tidigare, i det avseendet…

  3. Det är väl duktigheten som spökar.
    På tal om det, har läst dina citat men behöver nog läsa det igen innan jag lämnar en kommentar.

  4. Ja, det är inte helt lätt att ta till sig citat när man inte erbjuds möjligheten att se det sammanhang som de är tagna ur. Möjligen kan det vara så att mina egna reflektioner utifrån citaten behövs för att det hela ska bli tillräckligt meningsbärande…?

    Tänkte skriva på mina reflektioner kring detta nu under eftermiddan, men är inte säker på att inspirationen infinner sig… Så jag får se. Men jag hoppas att jag inte ger upp om att i varje fall försöka formulera något om det – även om det inte sker idag…

Kommentera

