Igår glömde jag…

…bifoga den här lilla godingen som letade sig in till mig igår förmiddag 🙂 . Satt och skrev på bloggen när jag småningom observerade hur en av grannarna körde igång sin elgräsklippare eller -trimmer… Tänkte inte mer på det utan fortsatte skriva. Så dog ljudet bort för att återkomma några sekunder senare, fast nu trasslade det in sig i min porslinsblomma å då förstod jag att det inte var vare sig nån granne eller dennes elmaskin (hehe, som tur var 😉 )…

 

balgeting.jpg
Fru Bålgeting på besök i det gustafssonska hemmet

Åsså visade det sig vara en helikopter i bålgetingstorlek istället… Förstod snart nog att den inte ville ge sig av frivilligt, trots vidöppen altandörr, och att min flugsmälla knappast skulle hålla måttet… Skulle nog vara som att försöka piska ihjäl en liten fågel, typ… Greppade istället den största tulpanvasen jag hade och lät fånga in den mot fönstret någon sekvens efter att denna bild är tagen. Efter att ha skjutit in senaste numret av Högskolenytt som ”golv” i den temporära boningen kunde jag så ta ut bytet på altanen, där jag hade för avsikt att studera odjuret närmare med kamerans sällskap för ytterligare dokumentations skull… Men, se på den: Den var stark den rackarn och passade på att smita när en liten, liten glipa kom i dess väg.

I efterhand har jag dock mätt storleken på fönsterhandtaget som syns på bilden och kom fram till att getingen ifråga var ca 4,5 ggr större än på bilden… Vilket blir ca 3,6 cm, vilket stämmer rätt väl med denna beskrivning. Puh, en stadig bamse…!

2 Replies to “Igår glömde jag…”

  1. Inte så roliga. Vi hade ett bålgetingbo över altanen i sommarstugan förra året. Inte så kul med barnen. Anticimex tog inte bort det eftersom de är fridlysta. Så brorsan och mannen tog saken i egna händer (med dammsugaren om jag minns rätt).

  2. Ja, det är visst fridlysta såg jag på sidan jag bifogade… Tur att jag inte gjorde mig skyldig till något brott då 😉 . Nå, hade jag haft ett helt bo i krokarna så hade jag dock oxå varit mindre förlåtande…

Kommentera

