Kollar kärestan?

Hehe, kom å tänka på en sak: Ni som bloggar och lever i en stadigvarande relation, läser era respektive er blogg också?

Om inte: Vet ni att det är så 😉 ?

10 Replies to “Kollar kärestan?”

  1. Jahadå – Kärleken har varit invigd ända från början och han är den ende som vet vad jag håller på med. Och han läser allt och tycker att det är jättekul att jag hänger ut honom på nätet (jo, det är sant!). Skulle nog aldrig kunna ha den här lilla hobbyn om han inte visste något, det skulle inte kännas bra…

  2. Hehe, verkar vara en trevlig prick till käresta du har 🙂 !
    Min fundering är då: Hjälper bloggen till på något vis i kommunikationen mellan er båda? Pratar ni t ex om saker som du skrivit om i bloggen som ni kanske annars inte skulle dryfta?

  3. Tänkte ha den hemlig först men behövde hjälp när jag tänkte fixa till den lite. Så nu läser han den ibland. Men det är helt OK. Jag kan prata med honom om allt (hittills iallafall-16 år). Brukar aldrig gå och vara irriterad utan att säga nåt heller, så jag kan skriva om problem oxå.
    Jag tror att han tycker det är rätt skönt med bloggen, för nu skriver jag ner mina tankar – innan ältade jag allt med honom.
    Jag tror inte att han har tagit upp något som han läst i bloggen. Fast jag har ju inte bloggat så länge. Och jag brukar nog prata om saker jag kommer på med honom oxå (fast bara EN gång nuförtiden….)

  4. Godmorgon!
    Faktum är att vi (efter, eller kanske trots, 26 år tillsammans) inte har några problem att kommunicera. Vi kan prata om allt. Jag tror inte att något av det jag skrivit på bloggen kommit som en överraskning för Kärleken.
    Även som jag spyr min galla över civilingenjörer i allmänhet och ett visst exemplar i synnerhet så gör jag det med värme och hjärtat finns alltid med.
    Vi är båda så väldigt medvetna om vad det är som händer när det kör ihop sig. Och hur våra egentligen ganska olika personligheter och läggning gör att det blir fel. Och så finns det väl någon slags grundläggande vilja hos båda att försöka ställa saker till rätta igen och att kanske också lära sig hur man gör för att få den andre dit man vill….

  5. Ja, jag kan förstå dig malve – eller snarare din käresta då kanske 😉 – att det kan vara skönt att inte alltid behöva utgöra det ”plank för ältande” som du kanske behöver. Att, så att säga, bloggande kan vara en slags arena som till viss del avlastar inte bara dig själv utan även honom. För trots allt, även om man så gärna vill dela allt med den man håller kär, kanske inte ens olika personligheter alltid gör det lämpligt i alla lägen?

  6. Morrn då, pruddelutten 🙂 !
    Hehe, det där om att ”spy galla över civilingenjörer i allmänhet och ett visst exemplar i synnerhet” kan jag inte låta bli att småle åt 🙂 … Kan det möjligen ha att göra med att min käresta är lagd åt samma håll som din då, i varje fall i det avseendet, och att jag således ibland kan dela dina spyor 😉 ?? Hehe, kan avslöja att oddsen är ganska låga där 😉 !
    Nå, en skillnad kanske ändå är att vi så att säga har ombytta roller mot det könsmässigt traditionella jag o kärestan: Hon är i huvudsak skolad inom ”den hårda naturvetenskapen” och jag inom ”den mjuka humanioran” (efter att tidigare i livet oxå varit en ”hårding” – fast bara på ytan 😉 )… Vilket kanske bidrar till att vi nog bryter en hel del könsmässiga barriärer, samtidigt som vi har kvar en del av det typiskt kvinnliga och manliga…

    Mhm, det där var ju en utvikning som inte hade så mycket med min inledande frågeställning att göra… Ber att få återkomma lite senare om det 😉 !

  7. Ja, det är nog att man har en grundläggande vilja att ha en bra relation och förstå varandra som gör att man kan ha en blogg som kärestan läser. Att man vågar och vill vara öppen.
    Fast jag tycker inte om när han läser över axeln när jag skriver, eller sitter och läser bloggen när jag är i samma rum.
    Hur är det för dej Micke, läser din tjej bloggen?

  8. Jag är ingenjör. Förstår inte vad ni menar… (ironi, får inte till nån smilie)
    Fast jag är nog ingen typisk ingenjör – har pluggat mer humanistiska ämnen oxå. (Har lite småfunderingar på att byta inriktning…)

  9. Hehe, du malve, jag har inte en susning om hon gör det eller ej 🙂 . Hon har väl fått adressen hit några gånger, men om hon har använt den eller ej det vet jag faktiskt inte… Själv när jag inte några förväntningar om att hon skulle vara intresserad av det jag skriver – även om det skulle värma mig om hon gör det. Men jag har lärt mig, inte minst efter ”väggen”, att inte bry mig så mycket om de så att säga ”sociala konsekvenserna” av det jag producerar skriftligen – något som jag varit tämligen angelägen om tidigare, dock. Helt på ett omedvetet plan, förstås. Men det har liksom legat där, väl inbäddat i min ”motivationsapparat” – en ”apparat” som med tiden förde mig fram till ”väggen”. Så en viss förändring i denna ”apparats” beståndsdelar har varit av nöd påkallad, är väl min slutsats.

    Numera skriver jag i betydligt mycket större utsträckning för min egen skull, inte minst som ett led i min ”egenrehabilitering”. Att med lekfulla förtecken våga utmana mig själv och mina tabun, å sannolikt under resans gång även andras 😉 . Alltså en som ett slags ”träningsläger” i konsten att vara öppen och ärlig och inte minst sårbar…

  10. Är välan på sin plats att nämna också att kärestan och jag är särbo – fast jag kallar det gärna fjärrbo eftersom det skiljer flera mil mellan oss – och det gör att vi ses förhållandevis sällan. Sen en längre tid blir det varannan helg, i bästa fall. Så vi har sen början haft en skriftlig email-korrepspondens som vi kan använda oss av ibland för att, så att säga, dra in ytterligare en dimension i kommunikationen. Det är inte alltid som det orala mediat är det bästa att tillämpa, för ibland ”hänger det kvar” ämnen i ens minne långt efter det att man lämnat den geografiska närheten till henne… Å det kan kräva en del reflektion och eftertänksamhet som ibland gör sig bäst i skriven form, i bland i muntlig.

Kommentera

