Nuså!

Jäsiken vad nyttig man kan känna sig då 😀 ! Förvisso framstår ekonomin som mer eller mindre kaosartad, men det har den å andra sidan gjort ända sen… -99 , typ… Men nu har jag i varje en, om än fortfarande inte fullständigt klar, överblick över pensionen och mitt övriga sparande 🙂 .

Kan varmt rekommendera webbplatsen www.minpension.se, som verkar vara ett seriöst försök från staten och pensionsbolagen att underlätta för medborgarna i denna röra som stavas pension .

Mmm, apropå ekonomi… Har sedan slutet av mars gått på rehabersättning från FK och kan inte säga annat än att det känns som ett formidabelt lönelyft ! Ja, i förhållande till den sjukersättning som jag fick tidigare efter att dessförinnan varit arbetslös – det senare helt i strid med all sans och allt vett. Rehabersättningen sägs motsvara sjukersättningens nivåer, men ändå har det blivit ett ”lönelyft” för min del. Jo, jag har checkat med FK och de säger att det ser OK ut… Mye märkligt fenomen, men jag orkar inte gräva djupare i det här nu… Finns säkert nån liten, liten, liten klausul i regeltexten som kan ge svar på frågan – så liten att inte ens gräsrotsbyråkraterna på kassan kan se den…

Hur som helst, jag klagar inte eftersom livet känns på topp 🙂 . För första gången på snart 2 år så har jag faktiskt kvar några ören när månaden är slut, och jag slipper ”personliga bidrag” från modren å fadern. Ja, ty så har det varit tidigare å det är fasen inte det lättaste att tackla – varandes en självständig individ på några å de 40, därtill förälder och familjeförsörjare. Nej, tvi håle!

Men kombinera följande: (Oskäligt) långtidsarbetslös, ensamstående, tvåbarnsförälder, umgängesförälder och f.d. student med rätt så stadiga CSN-skulder – och dessutom med arbetarbakgrund, så något vidare sparkapital hemifrån har det aldrig varit tal om. Då får man allt svälja de där beska dropparna som stavas stolthet och vackert vara tacksam för att man fortfarande har sina föräldrar i livet…

Kommentera

