Muawhhh…!

Idag är min ”lediga dag” 🙂 ! Dvs den dag i veckan som jag inte ägnar åt vare sig arbetsträning eller medicinsk rehab… Vilken än så länge, sen början av mars, råkar infalla på torsdagar.

Förra veckan sprack det ju, eftersom jag lurade in mig själv att närvara på en doktorandkurs i egenskap av supportör/assistent till doktoranderna/läraren. Var först lite tveksam, förstås, på onsdagseftermiddagen då läraren ifråga hörde av sig om mitt intresse att ”haka på”. Men efter att ha funderat några timmar, och därtill sprungit fem underbara kilometer i spåret, så tackade jag ändå ja. Kände mig ju i en urbota bra form då, såväl fysiskt som mentalt, så att säga nej hade i det läget känts helt fel. Vet ännu inte så noga om det var bra eller dåligt för mitt välbefinnande. Det enda jag vet just nu är att jag tänker ta ledigt idag och att jag verkligen behöver det för att varva ned.

Nå, det var i varje fall så tankegångarna gick tills jag i kalendern upptäckte att jag har ett möte inbokat hos BUP med dotran på eftermiddagen… Åsså har jag en hög med pensionspapper i köket som jag behöver titta närmare på, eftersom de har legat till sig i åtskilliga månader vid det här laget… Antar att t ex PPM klingar bekant 😉 ?

Ja, det där med pension är ett elände… Nå, PPM är väl inte så himla mye att hålla ordning på. Men har man som jag haft såväl privata, kommunala som statliga arbetsgivare då blir det genast mycket knepigare. Jag tänker på tilläggspensionen, alltså. Såvitt jag kan bedöma har jag således tre olika försäkringsbolag som administrerar min tilläggspension, och hur i h*lskotta skall jag hålla reda på vilken arbetsgivare som är knuten till vilken pensionsförsäkring?!? I synnerhet som det inte står på några av blanketterna, och bolagen i fråga har en ständig förmåga att ombilda sig å byta namn å krångla 😦 . Historiken går alltså förlorad och det är ungefär lika ångestladdat varje gång man tänker på det… Men det är ju svårt att rymma från de tankarna eftersom breven från nämnda bolag så beskäftigt påminner en åtminstone en gång om året… T ex hur bär man sig åt för att kontrollera att arbetsgivare verkligen har betalt in rätt belopp – arbetsgivare som jag inte haft nåt att göra med på säg 10 år?!? Bluäh!

Nå, tänker som sagt ändå fundera på det där med pensionen idag. Åsså BUP då som sagt. Därtill ska jag ta mig en ny 5 km-runda, eftersom kroppen formligen skriiiiiker efter det… Nå, lär återkomma senare under dagen för att lämna lägesrapporter…

Ah, hååååååsiken va gött alltså ! Har hunnit med att kubba den däringa fantastiska, och helt oundgängliga, halvmilen och därefter ett långt hett bad 🙂 . Därtill har jag harvat igenom mina pensionsbesked, och ja, det är en satikens härva… Ka dock gratulera mig själv med att vara i det närmaste miljonär vad pensionskapitalet anbelangar . Inte så mye att skryta över, för det har väl vem som helst idag, men det känns ändå bra att ha koll på det ju 🙂 ! Å än är inte klockan ens lunch slagen ju 😀 ! Så en del har man ju hunnit med, än så länge med lite flyt…

Nåväl. Om den däringa härvan… Har ännu inte kunnat reda ut exakt allt, men ungefär så här ser det ut:

  • Till att börja med PPM… Är ju inte några konstigheter där än, såvitt jag känner till… Möjligen att man borde logga in på http://www.ppm.nu och ev byta fonder… Nåja, det finns nog fler frågetecken där ändå…
  • Sen kommer vi in i snårskogen, den som stavas tjänstepension… Sen min tid i den privata sektorn omfattas jag av ett ITPK-avtal med en förvaltare som heter Collectum. Å inom ramen för deras pensionsförsäkringar har jag uppenbarligen satsat på sparformer hos Länsförsäkringar, SEB TryggLiv Fonder och SEB TryggLiv Traditionell. Se, redan där alltså totalt fyra (4!) aktörer som det strömmar papper ifrån. Men det slutar ju inte där: Sen min tid på Högskolan, som statligt anställd, omfattas jag av en tjäntepension som administreras av SPV och där har jag uppenbarligen valt att spara hos AMF Pension… Fast jag får fasen inte summorna att stämma redigt, utifrån beskeden från resp aktör… Å efter min tid på Västmanlands Kommunförbund omfattas jag av Kåpans pensionsadministration… Äh, fasen… Nu blev jag osäker… Verkar ju som om jag inte kan få redigt koll på det häringa, trots allt, för det saknas ju korsreferenser på beskeden…
  • Ja, åsså har jag en privat pensionsförsäkring hos Folksam som jag startade -93 nån gång… Den måste jag se till att flytta över till nån annan stans, om möjligt, så blir jag i varje fall av med en aktör i listan…

För i helleskogen – varför skall det vara så hiskeligt svårt att på årsbeskeden få se pensionsadminstrerande instans namn och namnen på de arbetsgivare som har betalat in till resp försäkring?!? Det kan inte vara omöjligt, för på Collectums årsbesked får man en gansk redig överblick av det hela – även om arbetsgivarens namn saknas. Och inte minst: Varför räcker det inte med besked från de pensionsadministrerande instanserna som t ex Collectum, SPV och Kåpan – å inte från varenda sketen involverad aktör?! Bluäh, lär återkomma till detta småningom – som när det gäller det mesta andra… Ska väl ta å blänga på lite granna på www.minpension.se också för att se om man blir så mye klokare…

Häpp, nu är det lunch minsann!

Kommentera

