Tredje besöket på Resurscentrum…

Igår morse var det så dags att åter ta sig till Resurscentrum, denna gång för att träffa sjukgymnasten. Pigg och alert tog jag mig dit, efter en suverän sommmar och utan nån vidare stelhet eller smärta i ryggen de 4-5 senaste dygnen och en hel del ”mig själv” i skallen… På hennes inledande fråga om hur jag mår idag så blev mitt svar ”Ganska jättebra” ;)…
Men oj vad trött jag blev av det lite drygt 1,5 timme långa besöket :(. Ändå var det inte några speciellt fysiskt ansträngande övningar hon hade i beredskap åt mig… Istället var det nog tillräckligt ”rätt form” av övningar i kombination med den intensiva språkliga interaktionen oss emellan som tämligen snart krävde sin tribut.

Jag som planerat att efter träffen där bege mig ned på stan för ett par ärenden, för att sedan cykla hem å intaga lunch och sedan under eftermiddagen pula med lite ditt och datt hemmavid… MEN, det blev till att cykla hemåt i lugnt tempo och väl hemma dråsa isäng och sedan sova i fyra timmar (!) så att hela eftermiddagen ”försvann”, vakna till under ett par timmar emedan sonen var här och spelade för att sedan åter sova nån dryg timme, bara för att framåt 21:30 återigen vara tillräckligt trött för att sova en hel natt (vilket jag också gjorde). Jo, förnixen: Jag tappade också helt aptiten, kanske ytterligare en symtom värd att nämnas?
Så… Om avsikten var att provocera fram utmattningsdepressiva symtom så lyckades hon väldigt väl, den gode sjukgymnasten :(… Var inte någon välkommen känsla, den där tunga tröttheten som är så karakteristisk för mina symtom, ju. Jag som har klarat mig bra utan den nu i flera månader under senvåren och sommaren… Men, det är klart att jag inser att mina gränser måste testas för att kunna utröna om jag kan anses frisk eller sjuk, och därmed också en bedömning av min arbetsförmåga…

En annan viktig händels som inträffade var att vederbörande sjukgymnast kunde konstatera att jag hade skolios, alltså en sned ryggrad. Jag har ju länge dragits med ryggbesvär (sedan en bilkrasch som 18-åring) men ingen har hittills konstaterat denna skolios – trots att jag ”avverkat” snart ett tiotal sjukgymnaster genom åren! Tolkar det som att skoliosen har utvecklats med åren, allteftersom mina ryggbesvär har bestått… Men, det viktigaste för min del är kanske att jag har fått en tänkbar förklaring till varför jag upplever en ganska märkbar asymmetri mellan höger och väster sida – vare sig det gäller rygg, nacke, armar eller ben.

2 Replies to “Tredje besöket på Resurscentrum…”

  1. Hej!

    Jaha, då har jag allt upptäckt er! 🙂 Men ni gör verkligen skäl för namnet ”systemfel”. Man kan ju inte ens aktivera medlemskap till er sida för att skriva in något. 😦
    Så nu har jag alltså läst era kommentarer om mig och Politisk Hemsida. Ni får gärna göra layouten till sidan. Glöm sedan inte att jag började snickeriet för att göra ”en uppslagsbok” åt mig själv, men tyckte att andra kunde ju få ta del av dem, så det blev Politisk Hemsida. Dessutom görs ALLT arbete på fritiden.

  2. Jahapp, välkommen hit då… Yep, vi gör vad vi kan för att vara det vi heter ;)! Skämt åsido hoppas jag att strulet med reggningen är avhjälpt…?!

    Ang din hemsida så överlämnar jag det till den som känner sig hugad… Synpunkter måste man väl kunna ta emot utan att för den skull lämna över ansvaret för det man själv har producerat…?!

    Välkommen till SYSTEMFEL.ORG, Yrsa!

Kommentera

