Ett tips för egenrehab!

Här kommer ett av flera tips/synpunkter som kanske kan vara viktiga för en del som har drabbats av utmattningssyndrom.

Någon gång i vintras (2005) slog det mig att jag kanske inte alls skulle försöka "blockera bort" hörselintryck, även om det var de som störde mig mest (ljudöverkänslighet, tinnitus). Kanske var det ändå så att det inte var ljudsinnet utan nåt annat sinne som kunde anses som "överbelastat"?

Sagt och gjort, jag lade ifrån mig öronpropparna (t ex när jag satt vid datorn) och istället började jag blunda då och då och fokuserade på de andra sinnena istället – i synnerhet hörseln. Och se på… den! När jag åter slog upp ögonen så kändes det något bättre, den plötsliga tröttheten kunde skingras för en stund igen :D!

Sagt och gjort, jag började tillämpa denna metod varhelst och närhelst jag kände att tröttheten kom anstormande… T o m när jag var ute och gick på mina morgonpromenader så provade jag att blunda och gå i åtminstone 2-3 sekunder, navigerandes genom att lyssna på mina egna steg och andras, samt andra ljud i miljön runt omkring (bilar, mopeder, fåglar, osv).

För mig fungerar denna metod fortfarande, och jag har blivit duktigare på att lyssna på ljud och särskilja dem från varann. Det blir som en slags koncentrationsövning, ungefär som meditation.

Sedermera slog det mig att om det finns fler människor som upplever det jag upplevde med denna metod så framstår t ex Uneståhl och andras avslappningsmetoder som bara ett utnyttjande och business av denna elementära förmåga som vi kanske alla har? 

Kommentera

